Pytania

Informacje ogólne

P. Czym jest program Badacz Wody?
O. Badacz Wody jest atrakcyjnym i inspirującym programem edukacyjnym, który daje tysiącom uczniów na całym świecie możliwość przeprowadzenia wspólnych działań związanych z wodą na rzecz swoich szkół i lokalnych społeczności.

P. Jakie korzyści przyniesie uczniom i szkole uczestnictwo w programie?
O. Uczestnictwo w programie Badacz Wody niesie za sobą szereg korzyści:

  • Dostęp do wielu przystępnych i atrakcyjnych zadań i materiałów dydaktycznych, które poszerzają wiedzę na temat ochrony zasobów wodnych, różnych postaw i zachowań
  • Współtworzenie międzynarodowej społeczności internetowej szkół dbających o zasoby wodne, które współpracują ze sobą i wzajemnie się od siebie uczą
  • Wymiana doświadczeń z przedstawicielami szkół z całego świata
  • Okazja do uzyskania wsparcia na organizację własnego Festiwalu Wody
  • Podszkolenie ogólnych umiejętności prezentacji, komunikacji, pracy zespołowej i umiejętności językowych
  • Poczucie celu i odpowiedzialności u uczniów angażujących się w działania
  • Sposób na zmniejszenie zużycia wody przez szkołę i osiągnięcie certyfikatu Eko-Szkoły
  • Miły sposób aktywowania rodziców i lokalnej społeczności
  • Zespoły, które wykonają trzy wyzwania będą miały szansę uzyskania certyfikatu Programu Badacz Wody
  • Wygranie nagród
  • Wspólna praca mająca na celu rozwiązanie jednego z najpilniejszych problemów, z jakimi będzie musiało się zmierzyć następne pokolenie

P. W jaki sposób moja szkoła może dołączyć do programu?
O. Na początku wypełnij  formularz zgłoszeniowy. Następnie uzyskasz dostęp do swojej strony głównej programu Badacz Wody, na której znajdziesz dokładny opis wyzwań przypisanych do poszczególnych obszarów misji oraz dodatkowe materiały. Twoja szkoła uzyska także możliwość stworzenia swojego awatara i dostęp do wirtualnego zbiornika wody waszej drużyny, który będzie zapełniał się wodą i piękniał w miarę, jak będziecie wykonywać wyzwania i zdobywać punkty.

P. Czym jest Zarządzanie misją?
O. Zarządzanie misją jest głównym miejscem aktywności waszego zespołu badaczy wody. Można się w nim zalogować z przypisanej waszej szkole strony głównej programu Badacz Wody.  Zawiera wszelkie informacje i materiały potrzebne do wykonania wodnych wyzwań.

P. O czym powinny być wpisy uczniów na blogu?
O. Wpisy na blogu są okazją do podzielenia się doświadczeniami badaczy wody na temat wykonanych wyzwań i omówienia wpływu, jaki miały one na ich życie i życie ich bliskich. Najlepsze wpisy będą także brane pod uwagę przy wyborze zespołu, który otrzyma nagrodę dla „Szkoły Miesiąca”

P. Jaki sprzęt jest potrzebny?
O. Większość wyzwań nie wymaga specjalistycznego sprzętu poza komputerem - uczniowie zdają sprawozdanie ze swoich działań, publikując informacje w sieci i mogą także opisać swoje doświadczenia na blogu. Jeśli potrzebne są jakieś inne urządzenia, będzie to zaznaczone we wskazówkach dla nauczycieli. Jeśli klasy szkolne nie są wyposażone w komputery, dobrze jest z wyprzedzeniem zarezerwować dostęp do pracowni komputerowej.

P. Jakie kraje uczestniczą w programie?
O. Francja, Niemcy, Włochy, Irlandia, Malta, Polska, Południowa Afryka, Hiszpania, Szwajcaria, Turcja, Wielka Brytania.

P. Czy mogę skontaktować się ze szkołami z innych krajów uczestniczącymi w programie?
O. Tak! Jako badacz wody powinieneś także dowiedzieć się, w jaki sposób inni oszczędzają wodę. Wymień się pomysłami i najlepszymi wskazówkami dotyczącymi oszczędzania wody, aby twoja drużyna była najlepsza. Możesz to zrobić na przykład w następujący sposób:

  • Nawiązując kontakt przez Skype’a z inną szkołą, która dołączyła do programu Badacz Wody
  • Tworząc bloga, który zainspiruje innych badaczy wody
  • Wymieniając się fotografiami
  • Zapraszając inną szkołę do udziału w jednym z wydarzeń organizowanych w ramach wyzwania

Zgłoszenie szkoły

P. Kto może zgłosić szkołę do programu?
O. Możesz zapisać szkołę, jeśli jesteś nauczycielem, pracownikiem szkoły lub rodzicem reprezentującym szkołę z upoważnienia dyrektora. Będziesz miał możliwość zarejestrowania drugiego nauczyciela, jako alternatywnej osoby kontaktowej, w trakcie rejestracji. Jeśli uczysz dzieci w domu lub jesteś członkiem lokalnej społeczności, skontaktuj się z nami, by dołączyć do programu.

P. Jaki jest koszt uczestnictwa w programie Badacz Wody?
O. Uczestnictwo jest darmowe dla wszystkich 11 krajów członkowskich programu Badacz Wody prowadzących zajęcia dydaktyczne dla uczniów w wieku od 8 do 14 lat.

P. Czego mogę się spodziewać po dokonaniu rejestracji szkoły?
O. Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego otrzymasz generowany automatycznie e-mail potwierdzający wpisane dane. Następnie będziesz mógł zalogować się do Zarządzania misją, gdzie zostaniesz poproszony o wypełnienie krótkiej ankiety początkowej i stworzenie awatara szkoły. Po wypełnieniu ankiety i utworzeniu awatara odblokowane zostaną wyzwania dla badaczy wody wraz z instrukcjami i materiałami potrzebnymi, by rozpocząć działania. Możesz zaznaczyć opcję potwierdzająca chęć otrzymania pakietu powitalnego pocztą, w którym znajdziesz przydatne materiały dla uczestników programu, takie jak m.in. plakat i poradnik dla nauczyciela.

P. Czym jest awatar?
O. Każda szkoła przyłączająca się do programu stworzy swój awatar, który będzie jej maskotką w programie. W tym celu możesz wybrać jeden z typów postaci, identyfikatorów i kolorów.

P. Nie dotarł do mnie e-mail potwierdzający rejestrację. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
O. E-mail potwierdzający rejestrację jest generowany automatycznie. Jeśli go nie otrzymałeś, system mógł go potraktować jako spam. Sprawdź folder z wiadomościami niechcianymi. Jeśli nie znajdziesz w nim e-maila od nas, skontaktuj się z nami w celu uzyskania pomocy.

P. Czy mogę dołączyć do programu, jeśli nie mieszkam w jednym z 11 wymienionych państw?
O. Aktualnie program ma źródła finansowania wspierające szkoły w 11 krajach. Są to: Francja, Niemcy, Włochy, Irlandia, Malta, Polska, RPA, Hiszpania, Szwajcaria, Turcja i Wielka Brytania.

P. Zarejestrowałem szkołę, ale nie pamiętam danych logowania.
O. Jeśli pamiętasz nazwę użytkownika, a zapomniałeś hasła, wejdź na stronę logowania i kliknij link „Poproś o nowe hasło”. Nowe hasło zostanie automatycznie wygenerowane i przesłane na twój adres e-mail. Możesz także skontaktować się z nami w celu odtworzenia swoich danych logowania.

Stworzenie zespołu

P. Z ilu osób powinien składać się zespół badaczy wody?
O. Nie ma minimalnej ani maksymalnej liczby członków drużyny badaczy wody. Im więcej uczniów zdołasz zaangażować, tym lepiej – ograniczenie ich liczby może zostać wymuszone jedynie przez ilość dostępnych materiałów dydaktycznych. Według nas optymalna liczba członków zespołu to 10-15 uczniów, ale można podzielić większe drużyny na podgrupy, które będą realizować różne wyzwania lub misje.

P. W jaki sposób szukać członków zespołu badaczy wody?
O. Drużyny są bardzo elastyczne i mogą składać się z uczniów jednej klasy, zajęć pozalekcyjnych lub uczniów z różnych roczników. Jeśli wiek członków waszego zespołu jest bliżej dolnego limitu dla uczestników programu (8-10 lat), prawdopodobnie będą oni potrzebowali większego zaangażowania nauczyciela, natomiast starsi uczestnicy lub grupy mieszane wiekowo powinny poradzić sobie samodzielnie z większością wyzwań. Jednym ze sposobów rekrutacji członków zespołu jest zorganizowanie spotkania na temat programu Badacz Wody i wyłonienie ochotników.

P. Ilu nauczycieli i pracowników może zaangażować się w projekt?
O. Zalecamy, by opiekunem zespołu badaczy wody był jeden nauczyciel lub pracownik szkoły. Osoba ta może wyznaczyć drugą osobę kontaktową w momencie rejestracji szkoły w programie. Akceptacja nauczyciela wymagana jest do publikacji wszelkich informacji (takich jak wpisy na blogu czy zdjęcia) w oficjalnej kronice szkolnej.

P. W jaki sposób członkowie naszego zespołu logują się do Zarządzania misją?  
O. Podczas rejestracji otrzymasz jedną nazwę użytkownika i hasło dla siebie i oddzielną nazwę użytkownika i hasło dla uczniów. Pozwoli ci to na zatwierdzanie i weryfikację wpisów na blogu przed ich opublikowaniem i da ci dostęp do wskazówek dotyczących poszczególnych misji. 

Nauka i materiały dydaktyczne

P. Jaką wiedzę szerzy program Badacz Wody?
O. Wyzwania są tak skonstruowane, by mogły zostać wykonane przez uczniów w wieku od 8 do 14 lat i dają im szansę nauczenia się wielu nowych rzeczy. Każde zadanie ma określony stopień trudności (łatwe, średnie i trudne) odzwierciedlający ilość informacji koniecznych do przyswojenia. Ze względu na szeroki zasięg tego międzynarodowego programu został on zaprojektowany tak, by zawierać wiele różnych odniesień do zagadnień objętych programami nauczania we wszystkich jedenastu krajach, na takich przedmiotach jak: geografia, nauki przyrodnicze, matematyka i nauka pisania i czytania. Nie jest on ukierunkowany na spełnianie wymogów programu nauczania żadnego konkretnego kraju. Celem programu Badacz Wody jest również promowanie szeregu istotnych wartości, aby zachęcić do zaangażowania lokalne i globalne społeczności. Ponadto, uczniowie będą mieli możliwość nauczenia się prowadzenia prezentacji, komunikacji, pracy zespołowej, rozwiązywania problemów i zarządzania projektem.

 P. Skąd mam wiedzieć, która misja będzie odpowiednia dla moich uczniów?
O. Najlepiej będzie, jeśli uczniowie sami zadecydują, które problemy są dla nich najważniejsze, i na których zagadnieniach chcieliby się skupić. Możesz zorganizować głosowanie na forum całej szkoły lub dla członków zespołu. Program Badacz Wody z założenia jest elastyczny, by dać zespołom możliwość wykonywania wyzwań z dowolnej misji w dowolnej kolejności. Nie ma obowiązku ukończenia jednej misji przed rozpoczęciem drugiej.

P. Gdzie mogę zobaczyć przykład scenariuszy dla nauczyciela?
0. Kliknij tutaj lub zajrzyj na krajową stronę internetową

P. W jaki sposób program Badacz Wody może nam pomóc w uzyskaniu tytułu Eko-Szkoły?
O. Misje i wyzwania programu Badacz Wody dotyczą wszystkich kluczowych tematów Programów Eko-Szkoły, a najczęściej zagadnień związanych z wodą. Wykonanie zadań pomoże szkołom zmierzać ku osiągnięciu lub poprawieniu swojego statusu Eko-Szkoły.

Punkty i nagrody

P. W jaki sposób zdobywa się punkty?
O. Zespół zdobywa punkty, wykonując wyzwania. Im więcej punktów zdobędzie, tym więcej wody, roślin i zwierząt doda do swojego wirtualnego zbiornika wodnego. Punkty zwiększają również szansę wygrania nagród w naszym krajowym i międzynarodowym konkursie Szkoła Miesiąca oraz zostania poproszonym o zorganizowanie festiwali. Wasz zespół może zdobyć dodatkowe punkty, publikując wpisy na blogu lub filmy, oraz podejmując działania ze swojej inicjatywy i udostępniając scenariusze nowych wyzwawń dla innych uczestników.

P. Jakie nagrody mogą wygrać drużyny?
O. W miarę realizacji wyzwań i zdobywania punktów drużyny badaczy wody będą miały możliwość wygrania nagród i premii, takich jak pomoce dydaktyczne, koszulki, naklejki i dyplomy. 

P. Na czym polega konkurs „Szkoła Miesiąca”?
O. Szkoła Miesiąca to konkurs trwający podczas realizacji programu, mający na celu zauważenie i promowanie najlepszych zespołów. Lubimy wiedzieć, nad czym zespoły aktualnie pracują, więc dajemy im szansę wygrania tytułu Szkoły Miesiąca, dzięki uzyskanym punktom, opublikowanym ciekawym wpisom na blogu, zdjęciom i filmom, a także dzięki wymyśleniu i udostępnieniu własnych wyzwań. Co miesiąc najlepszy zespół z każdego kraju biorącego udział w programie otrzyma nagrodę i będzie promowany na stronie dotyczącej regionu, a najlepsza Szkoła Miesiąca ze wszystkich 11 państw będzie co miesiąc dodatkowo promowana na stronie dotyczącej całego programu.

Strona www i ustawienia prywatności

P. Jakie informacje dotyczące naszej szkoły będą dostępne na stronie programu Badacz Wody dla innych osób?
O. Informacje o uczestnictwie szkoły w programie i status zbiornika wodnego waszej szkoły będą ogólnodostępne, ale nie zostaną udostępnione dane osobowe uczestników. Wszystkie upublicznione wpisy na blogu muszą zostać zatwierdzone przez nauczyciela posiadającego dostęp do naszej strony www; w przeciwnym wypadku będą one widoczne jedynie dla członków zespołu danej szkoły. Nauczyciele będą mogli zdecydować, czy dane treści z bloga mają być ogólnodostępne, czy widoczne jedynie dla wąskiego grona.

Przed udostępnieniem zdjęć lub filmów uczniów na naszej stronie należy zapoznać się z polityką dotyczącą ochrony danych dzieci i polityką dotyczącą zdjęć, obowiązującą w waszej szkole.

Macie pytanie, na które nie znaleźliście tutaj odpowiedzi? Napiszcie do nas.

Aby uzyskać więcej informacji, zapoznajcie się z naszym regulaminem.

Badacz Wody wspierany jest przez
Program Wodny HSBC
i jest inicjatywą Planu Globalnego Działania
we współpracy z
7.25 MB